lördag 3 augusti 2013

Första etappen avklarad!

Så nu har Marinas och Henriks reseblogg blivit offentlig gjord. Här planerar vi att skriva och lägga upp bilder på vår färd över jordens vatten. Det kommer skifta vem som skriver så håll till godo, ni som längtar efter Henriks skönskrift.


Min version av vår första etapp:

Oj, det var fartfyllt. Min första "riktiga" segling och det var blåsigare och mer höga vågor. Jag kände mig ganska kass i stunder då jag inte visste vad jag skulle ta mig till och Henrik fick göra mycket.. Illamåendet kom också ganska snart och tog över, det var obehagligt. Det tog oss ett dygn och en dag att ta oss över till Norge från Göteborg och då kom vi ändå inte hela vägen till Kristiansand som var vår tänkta slutdestination, utan i sista stund bestämde vi oss för att stoppa i Arendal istället, en mycket fin liten fjord.
Vi kom dit sent på kvällen söndagen den 28e juli (precis innan solen gick ner..puuuh!)

Sedan dess har vi tagit oss längs norges kust med kortare dagsetapper, då första resan tog ganska hårt på oss båda och jag tyckte det var väldigt skönt att få testa på mer under mindre "livsavgörande" färder.. även om segling handlar mer om liv och död än vad jag kanske hade förutsett från början..
Men det är spännande och jag har lärt mig så sjukt mycket på bara den här korta tiden. Knopar, hur en styr vinden dit en vill, att hålla i ordning på en båt, ööööhh.. ja mycketmycket mer. Livet på en båt.

Dock det mest fina och det som jag tycker om med resan är väl frihetskänslan som det ger att bo och leva på en båt. Att kunna ta med sig sina grejer sitt hem till näst..

vi måste gå nu jag frotsätter en annan dag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar